Bücher - in der Schnittmenge von Gruppendynamik und Selbstorganisation


Führen in ungwissen Zeiten - Impulse, Konzepte, Praxisbeispiele

Eine gute Mischung mit Beiträgen, die sich vor allem damit beschäftigen, wie die Ungewissheit in Organisationen wirkt und welche zukunftsfähigen Ansatzpunkte es gibt. 

Gruppendynamische Aspekte agiler Frameworks

Ein tolles Werk, dass eine gute Einstiegslektüre ist. 

Demokratie machen - Gruppendynamische Impulse

Ein Buch voller Praxisbeispiele zu Selbstorganisation, Unterstützung demokratischer Prozesse. Enthalten ist auch ein Beitrag über einen Grossgruppenworkshop von Kristina Hermann. 

Die Dynamik der Selbststeuerung

Ein Grundlagen-Buch zum Verhältnis von Selbststeuerung und der Paradoxie der Führung aus gruppendynamischer Perspektive. 

Wer als Agiler Coach höhere Zertifikate in der Agilen Welt, speziell in den Zertifizierungspfaden der Scrum Alliance anstrebt, wird um eine Vertiefung im Thema Teamdynamik nicht herum kommen. 


Siehe auch Anforderungen der SCRUM ALLIANCE®

Auszug aus den Learning Objectives  für den Titel:  ADVANCED CERTIFIED SCRUMMASTER®   (A-CSM℠)

4. Service to the Development Team
Self-Organization
4.1. ... apply at least two coaching techniques to foster greater self-organization within teams
(e.g., powerful questions, autonomy/mastery/purpose, active listening, etc.).
4.2. ... apply a countermeasure to reduce the impact of at least three different challenges facing a self-organizing team (e.g., bad forecast, technical debt, someone is leaving the team).
4.3. ... describe how a self-organizing team approaches at least three challenges that may occur during a retrospective.

Team Dynamics
4.4. ... explain the difference between a working group and a team (e.g., teams demonstrate on-demand leadership, ability to deal with conflicts, equal voice, well-known and practiced norms, shared goals, mutual accountability, long-term composition, full dedication).
4.5. ... identify at least three key attributes of effective Agile Teams (e.g., ground rules in place, awareness of capabilities and capacities, effective and efficient collaboration).
4.6. ... apply at least two methods for improving team performance (e.g., common goals/purpose, shared accountability, working agreement, psychological safety, etc.).
4.7. ... identify at least two pitfalls of a homogenous team (i.e., lack of different perspectives, experiences, and viewpoints).
4.8. ... describe a multi-staged model for team formation and development (e.g., the Tuckman model).